Hoeveel kost een laadpaal voor thuis?

Of je nu al over een elektrisch voertuig (EV) beschikt of er voor het eerst eentje wilt aanschaffen. Dan is het thuis opladen van de batterij van deze auto een belangrijke factor om te overwegen. Je hebt hiervoor dan uiteraard een geschikte thuislader nodig.

Dit is een oplossing die veelal apart bij je thuis geïnstalleerd moet worden. Maar wat zijn de installatiekosten van een laadpaal voor elektrische auto’s? En hoeveel kost het zonder meer om je EV op te laden nadat deze oplader is geïnstalleerd?

De installatie van een laadpaal thuis

De kosten laadpaal thuis zijn afhankelijk van het type lader dat je graag wilt gebruiken. Een basismodel is er veelal vanaf zo’n 500 euro voor enkel de oplader. Voor de professionele installatie door een erkende vakman en de bijbehorende accessoires moet je bovendien ongeveer 350 tot 800 euro reserveren.

Dit laatste hangt wederom van het type lader af en waar het toestel geïnstalleerd wordt. Hoewel sommige installaties redelijk eenvoudig zijn en weinig meer vereisen dan het monteren van de oplader aan een muur en het aansluiten op je elektriciteitsvoorziening. Kunnen andere oplossingen een grotere uitdaging zijn.

Zijn er bijvoorbeeld aanpassingen aan de meterkast nodig of is er buiten graaf- en straatwerk nodig?

De kosten van het laden na de installatie

Nadat de laadpaal geplaatst is, zijn er natuurlijk de stroomkosten van het laden zelf. Deze kosten zijn vooral afhankelijk van jouw elektriciteit leverancier. Via de slimme laadpalen is het verbruik van de stroom zelf te meten en met behulp van een app bij te houden. Hierdoor kun je exact inzien wat een volle accu voor jou kost.

Het vermogen dat door EV’s wordt gebruikt, wordt in kilowatt gemeten. Dat is dezelfde eenheid waarin je elektriciteitstoevoer thuis ook wordt gemeten. De batterijen van elektrische auto’s hebben meestal een capaciteit die doorgaans van ongeveer 17 kWh (kilowattuur) tot maar liefst 100 kWh varieert (of soms zelfs meer!).

De meeste moderne batterijformaten voor EV’s van nu variëren echter van ongeveer 50 tot 80 kWh.

De exacte kosten van een volledige batterijlading

Om uit te rekenen hoeveel het kost om een elektrische auto van nul tot 100% op te laden, hoef je alleen maar de batterijcapaciteit door de kWh prijs te delen.

De gemiddelde stroomprijs bedraagt op dit moment € 0,40 per kWh. Een Nissan Leaf die over een batterij van 40 kWh beschikt, kost dan € 16 om volledig op te laden. Dit terwijl een Tesla Model S met een 100 kWh batterij € 40 kost.

De verschillende manieren van elektriciteitstoevoer

Dit opladen kan soms aanzienlijk minder (of meer) kosten, afhankelijk van waar en wanneer je jouw elektrische auto oplaadt. Als je thuis over een zonnepanelen installatie beschikt, dan kan het overdag opladen van je EV zelfs gratis zijn.

Als je echter geen zonnepanelen op je dak hebt, maar wel een dynamisch energiecontract. Dan kan je daar soms ook behoorlijk wat geld mee besparen, want de stroomprijs verschilt namelijk per uur. Als je je EV bijvoorbeeld tussen 14.00 uur en 15.00 uur oplaadt, dan kost de energie daarvoor vaak bijna de helft minder dan om 19.00 uur.

Dat is een stuk goedkoper dan het snelle en ultrasnelle opladen via een openbare oplader. Want dat kan behoorlijk veel meer dan € 0,40 per kWh bedragen. Dus het thuis opladen via een laadpaal is in dit geval zeker niet een slecht idee!

Ga ook voor een EV met een laadpaal thuis

Als laatste willen we graag nog even melden dat het rijden met een elektrische auto na de aanschaf vrij goedkoop te noemen is. Want over het algemeen kost het besturen van een EV ongeveer de helft als een gelijkwaardig brandstof voertuig.

De brandstofprijzen zijn historisch gezien ook bijzonder volatiel te noemen en veranderen in de loop van de tijd aanzienlijk. De elektriciteitsprijzen zijn daarentegen veel stabieler, waardoor je brandstofkosten lekker voorspelbaar blijven en makkelijker binnen je budget passen. Dit geldt zeker als je met je eigen laadpaal thuis van één van de betaalbaarste energie oplossingen gebruikmaakt!

Dit vind je misschien ook leuk...